the loop

30 november 2014 - Thakhek, Laos

Na het flink partyen in Vangvieng, de super blauwe Kuang si watervallen van Luang Prabang en boottochtjes op de Mekong ga ik met de bus naar Thakhek...Lao stijl...Ik stap in een gammele oude local bus en vraag voor de zekerheid nog even of dit echt de juiste is...hmmhmm...dit gaat hem toch echt worden...Met zijn vieren zitten we op een bankje voor twee...Met mijn knieën zowat in mijn nek doordat ik met mijn voeten op de wielkast zit word dit in ieder geval een heel knus ritje de komende 10 uur! Voor me komt een jongetje zitten met over zijn schouder een draagzak...met kip...ach deze kan er ook nog wel bij...daar zit ik dan met een kip op mn schoot...Ik mag hopen dat dit kippetje een beetje stil blijft zitten en niet ineens in een angstig momentje terwijl we met zijn allen de bus door stuiteren een niet zo gewenst cadeautje op mijn broek achter laat...Ik blijk mazzel te hebben want na een uurtje rijden stappen er nog 5 mensen in de bus met kippen fazanten en eenden...en ik maar denken dat de bus vol zat...alle beesten inclusief de kip op mijn schoot worden in een kooitje vastgebonden op het dak van de bus...Best jammer haha we begonnen net een beetje een band te krijgen...en ach de vijfde persoon op ons bankje is ook best knus...gelukkig gaat deze op schoot bij de persoon naast mij...Lao stijl...Terwijl we nog stil staan zie ik ineens de kippen langs mijn raampje naar beneden vallen en met een smak op de grond komen...Dat waren de kippen...Iemand naast de bus pakt het kooitje op en gooit deze met een zwaai weer omhoog richting dak...Ik moet echt nog wennen aan hoe ze hier met dieren omgaan...En trouwens ook met mij... na 2 uurtjes opgevouwen in de bus voel ik ineens een hoofd op mijn schouder zakken...Het vrouwtje naast mij is in slaap gevallen ...Maar kennelijk is dat normaal hier want zodra ze wakker word kijkt ze even omhoog glimlacht en kruipt hup weer lekker tegen me aan...ondanks alles is vandaag echt een top dag...helaas start de volgende dag meer als een offdag...midden in de nacht word ik wakker met...buikpijn...neehjj denk ik meteen...jammer genoeg weet ik als ervaringsdeskundige wat dit betekent...vandaag word een ors en kleine slokjes water dag...s ochtends ga ik opzoek naar een motor om te huren....maar dat word een hele opgave...Aan het eind van de ochtend vind ik er zowaar eentje...een kleintje dan...maar toch...Al begrijpt het vrouwtje me eerst helemaal niet...Deze? Jaaaa deze! Zeg ik met een big smile...ze kijkt me met een glimlach hoofdschuddend aan...Boymotobike...hmmhmm...Mijn dag is weer helemaal goed...Helemaal blij spring ik op mn motor en rij gewoon zonder helm weg...oepss...Het vrouwtje van de verhuur zit me raar aan te kijken als ik weer terug kom...are you sure? Zeker weten dat ik sure ben haha...Genoeg gekke politieagenten gezien hier...Wist je dat ze 50 dollar rekenen mocht je een ongeluk krijgen...als soort van voor rij kosten...Deze ga ik zeker onthouden :P even mijn pensioen bij spekken ... Op de motor ben ik een soort attractie...nu snap ik wat dat vrouwtje bedoelde...een blond meisje op een crossmotor...autos komen toeterend naast me rijden waarbij ze met zijn allen uit het raam hangen te zwaaien en naar me schreeuwen sabaydee!!!(hallo) vervolgens gaan ze achter me rijden tot de volgende auto weer naast me komt...3 tegemoedkomende jongens op een scooter rijden de berm in...doordat ze om blijven kijken en zwaaien...vandaag is echt een lekker ontspannen uitwaai dagje...alleen maar gas geven bochtjes rijden en de wind door mn haar...The loop noemen ze het hier...ik rijd langs een nationalpark...Dit kan ik nog wel even volhouden zo... De volgende dag word ik koningin `keien rijen`.De wegen hier zijn maf vol bochten kuilen hobbels en onverhard...ik rijd ergens tussen de 10 en 70 km per uur maar je weet nooit wanneer er ineens een Mega kuil in de weg zit...Er zijn echt wel 100 bochten in deze weg die langzaam de berg op en af kruipt...echt super gaaf...Ik rijd langs allemaal super kleine dorpjes...hier en daar stap ik even af...In een dorpje staat een grote groep mensen in een kring...even kort kijken...een hanengevecht...Ik blijf maar niet kijken welke er wint..deze minuut was bloederig genoeg..Zodra ik langs rijd staren mensen me eerst aan waarna ze vervolgens heel uitbundig mij aan het nazwaaien en schreeuwen zijn...Ik zwaai glimlachend terug...Ik wil hier niet meer weg..;) Soms glimlach ik een beetje extra...Ineens komt er een man met een geweer op mij gericht de bosjes uit gelopen...Hij loopt de weg op waardoor ik moet afremmen...Ehhh help...en nu....ik rem maar voor hem af...geef hem een extra grote glimlach en zeg sabaydee!!! :) gelukkig duwt hij zijn loop nu naar beneden en zegt hallo terug...viewww...adem in adem uit...